De veiligheidsvoorzieningen worden steeds beter, zowel binnen de autosport als binnen de motorsport. Gisteren maakte de FIM bekend dat vanaf 2018 alle deelnemers in alle klasses van het MotoGP wereldkampioenschap moeten beschikken over een racepak met een ingewerkte airbag. Die verplichting zal gelden voor elke sessie. De enige uitzondering worden de rijders met een wildcard en de vervangers voor de eerste twee races.

De airbags moeten schouders en het sleutelbeen in het bijzonder beschermen, een bescherming voor de ruggengraat is optioneel. Er wordt dan wel geƫist dat, indien een constructeur een rugbescherming kiest, deze de hele ruggengraat beschermt. Er zijn kleine afwijkingen mogelijk, naargelang de verschillende systemen die worden gebruikt. Alle systemen zullen getest worden en bijzondere aandacht zal gaan naar de ongewilde ontplooiing van de airbag. Het spreekt vanzelf dat een onvrijwillige en plotse ontplooiing van de airbag er niet de oorzaak van mag zijn dat een rijder crasht!

FIM, IRTA en promotor Dorna zijn ervan overtuigd dat deze maatregelen de MotoGP zo veilig maakt als mogelijk is.

De lucht-oorlog

Het onderzoek naar een systeem met ingewerkte airbag is al ruim 10 jaar aan de gang. Twee van de belangrijkste spelers op de markt, Dainese en Alpinestars, zijn in gevecht om een deel van de markt te veroveren. Dainese begon al in 2000 aan hun onderzoek en bracht hun D-Air systeem in 2012 uit in Europa. Alpinestars gaf hun Tech-Air vrij in 2014. Beide giganten in motorkledij vochten ondertussen een gerechterlijk steekspel over patentrechten, waar Dainese ervan uitging dat Alpinestars die hadden gebroken.

Het systeem van Alpinestarts vertrouwt op sensoren en een electronische sturing op batterijen. Algoritmes bepalen wanneer een rijder tegen de grond zal gaan. Die beslissing neemt slechts 0.8 seconde in beslag. Volgens Alpinestars komen 48% van de verwondingen bij een crash voor aan de schouders. Eens de control unit heeft beslist dat de rijder zal vallen, blazen de airbags zich op in 0.5 seconde. Het systeem gebruikt een soort pomp om de airbags te ontplooien en weer af te laten. Dit zou tweemaal kunnen gebeuren. De cilinders met stikstofgas kunnen apart worden vervangen.

Dainese brengt dan wel een versie van de D-Air voor de racerij met sensoren op de pakken, echter voor de straatversie zijn er wijzigingen nodig op de motor. Dat is echter niet toegestaan in de racerij. De kledij met airbags moet daar autonoom functioneren. Wel brengt Dainese een systeem, de D-Air Armor, dat het zou toelaten dat rijders de D-Air technologie kunnen gebruiken op andere racepakken.

 

(foto’s: Dainese & Alpinestars)