Wie vandaag nog de kans grijpt om naar het motorsalon te gaan, kan misschien eens even stil staan bij de stand van Yamaha en de eigenzinnige “Niken” bekijken. De volledig nieuwe “niken” boort een nieuw segment aan, met zijn drie wielen en futuristisch ontwerp. Om de “street credibility” wat op te voeren werd de motor in december voorgesteld op het Italiaanse EICMA salon door niemand minder dan Valentino Rossi.

Een driewielige motor. “Hebben we dat al niet eerder gezien?”, vraagt u zich dan af terwijl u opnieuw richting de Piaggio stand speurt naar de Piaggio MP3 LT…want passeerde u daarnet ook geen driewieler?
Wel, er is een verschil. De Piaggio is scooter-technologie, met de gekende swingarm en dubbele demper. De Niken is anders. Die introduceert motortechnologie, met een zes-versnellingsbak en een volledig instelbare linked achterwieophanging, met regelbare veervoorspanning, compressie en rebound, dat alles aangedreven door een koppelrijke 847cc driecilindermotor (van de MT09 en Tracer 900) in een lichtgewicht hybride chassis. De krachtbron zet 115 pk en dat kan bij een koppel van 87,5 Nm toch al tellen.

Op het salon in Brussel neemt de machine een prominenente plaats in op de Yamaha stand van verdeler D’Ieteren. Het blijft een vreemd zicht: de dubbele voorvork met twee 15 inch wielen. De Leaning Multi-Wheel technologie is bedoeld om de Niken in alle mogelijke omstandigheden veel stabiliteit te geven. De rijder krijgt ook op kronkelige wegen en op verschillende ondergrond veel vertrouwen en het systeem laat een leunhoek toe van 45°…

En er zijn een aantal andere voordelen aan deze driewielige motor. Zo biedt de ruime kuip dan ook plaats aan een groot LCD scherm. En met rijder aan boord krijgen we een perfecte 50/50 gewichtsverdeling voor de 263 kg zware machine. Op de eerste testresultaten van gebruikers is het nog even wachten, de Niken is immers nog niet leverbaar. Maar het lijkt er op dat Yamaha er in geslaagd is een bepaald concept te lanceren zonder in rechtstreekse concurrentie te komen met een scootermarkt die zich al stevig genesteld heeft in de driewieler-verkoop.

(foto’s: yamaha-europe.eu)