Dragracing. Het is één van de minst gekende motorsporten, zeker in België. Het aantal landgenoten dat jaarlijks deel neemt aan dragwedstrijden kan je op één hand tellen. Letterlijk dan in dit geval… Wij spraken met Dirk Waterschoot, deelnemer in de European Top Gas competitie

Hoe is het allemaal begonnen?

“Goed 20 jaar geleden ging ik op aanraden van een kennis samen met mijn zoon naar een dragrace-wedstrijd kijken in Drachten, Nederland. Het regende, en dan wordt er in het dragracen niet gereden.
Om de tijd te verdrijven liepen we wat rond in het rennerspark en ontmoetten daar een Belgisch team. Ze waren gevestigd in Lommel, slechts 5 km van onze deur. We werden gastvrij ontvangen en raakten in gesprek. Als Harley rijder was ik gefascineerd door het technische gedeelte van de sport en de specifieke aanpassingen aan de motorfietsen. Eens terug thuis bezocht ik het team in hun werkplaats en daar kreeg ik het virus echt te pakken. De volgende 15 jaar ging ik mee als tweede mechanieker, bouwde en verbouwde door de jaren heen met de teameigenaar verschillende motoren . Op een gegeven moment gaf die aan te willen stoppen met dragracen. Daarop vatte ik met enkele vrienden het plan op zelf een team te starten. Ondertussen hebben we ons eigen team Lucky Dice, maar is mijn vorige team ook nog steeds actief. Stoppen is niet evident als je decennia lang wedstrijden rijdt.”

Wat doet het team draaien?

“Er werden sponsors gezocht, vooral lokale bedrijven, waarvan we de zaakvoerders vaak vrienden of kennissen zijn. Vele zijn nog steeds onze partners en enkelen zijn ondertussen zelf actief binnen ons team. Daarnaast blijven we regelmatig bedrijven aanschrijven op zoek naar partners in ons avontuur, vaak bedrijven voor specifieke problemen of producten. Bijvoorbeeld Valvoline, dat ik contacteerde naar aanleiding van olieproblemen. Zij boden spontaan hun know-how en producten aan. Voor het komende seizoen zochten we hulp bij de afstelling van het nieuwe 1125 Buell/Rotax motorblok. Via facebook vonden we alzo de firma NCCR in Zweden. Zij boden aan de motor begin mei gratis op de dyno-bank te tunen en een dag op een plaatselijke track te testen.”

Maar meestal krijg je geen of een negatief antwoord. Er zijn dus veel eigen middelen en liefde voor de sport nodig om een team draaiende te houden. Gelukkig staat mijn echtgenote ook positief tegnover de sport, zij houdt vooral van het sociale contact op de wedstrijden zelf. Anders was het onmogelijk de talloze uren te rechtvaardigen die ik in de werkplaats spendeer! Ook op wedstrijden is het meer dan enkel rijden. Er moet ook gegeten worden, en dat vraagt ook wel wat voorbereiding. Het is iets dat ik onderschat heb bij de start van het team. Er komt gewoon enorm veel bij kijken naast het racen en de motor op zich. Mijn zoon en een vriend met enorm veel ervaring in de rallywereld helpen mij ook in het startvak, al zal dat dit jaar met een startmotor on board wel wat eenvoudiger worden. Daarnaast zorgen mijn echtgenote en een ander teamlid met zijn zoon voor de catering. Sommige wedstrijden, zoals Hockenheim, zijn gewoon drukker dan anderen, met supporters en bezoekers, en vragen wat extra voorbereidingen.

De motor dan…

Ook in 2015 was het budget beperkt. De materiaalkeuze dus ook. We vonden een geschikte motor in Hamburg: een oude modified Harley Sportster met een 4-bak voorzien van een Bandit slip/lockup koppeling, opgeboord maar met standaard carter en koppen voorzien van grotere klepppen. Geen supersnelle machine maar een geschikte opstap-motor in goede conditie. In de winter 2015-2016 werd het verouderde frame vervangen door een eigenbouw Cromemoly exemplaar. Het motorblok bleef grotendeels zoals het 20 jaar geleden gebouwd werd. Ons eerste jaar was er een van leren en testen.
In 2017 kwamen er enkele aanpassingen aan de motor. We verlegde ook de aandacht van de drukbezocte wedstrijden naar minder gekende locaties. Tijdens een testweekend op de baan van Clastres reden we het blok volledig stuk. In onze zoektocht naar onderdelen bleek de leeftijd van de motor een probleem. Nieuwe onderdelen zijn onmogelijk nog te verkrijgen en de tweedehands markt voor Harley Davidson performance onderdelen is zeer beperkt. Tijdens de evaluatie van 2017 werd het duidelijk dat we iets moesten doen met het Sportster blok… Bij het zien van de prijzen voor een nieuwe dragster kwamen we al snel op het idee om zelf iets op te bouwen!

En hier begint dan een heel ander verhaal. Dat doen we morgen uit de doeken: de geboorte van een dragrace machine!