Goed twintig jaar geleden geraakte Dirk Waterschoot toevallig betrokken in het wereldje van de dragraces. Het leidde tot de oprichting van een eigen team: Lucky Dice Dragracing. In 2018 gaan ze een nieuwe uitdaging aan want ter vervanging van hun eerst aangekochte Harley Davidson Sportster willen ze nu een eigen dragbike bouwen, met de inbouw van de Buell/Rotax motor in een eigen Cromemoly frame.

Vanwaar de keuze?

Het werd duidelijk dat het Sportster blok niet meer racewaardig was en we kregen problemen met het vinden van onderdelen. Eerst dachten we een andere dragster te kopen maar bij het zien van de vraagprijzen werd dit idee snel van tafel geschoven. Een andere mogelijkheid was een nieuw motorblok in ons bestaand frame. Maar ik had vragen bij het vasthouden aan het traditioneel opgebouwde Harley Davidson blok. Het blijft zeer onderhoudsintensief en kostelijk om zo een motor snel over de strip te jagen. ” “Toch dacht er geen haar op ons hoofd aan om, als doorgewinterde Harley rijders, over te schakelen op een Japans motorblok. De oplossing lag voor de hand, namelijk: Buell. De laatste Buell’s werden in opdracht door Rotax ontwikkeld en het is een modern blok met bovenliggende nokkenassen, watergekoeld enz.. Er werd een gebruikte Buell 1125R gekocht, die gebruikt was op circuit. Die werd volledig gedemonteerd. Deze winter werd er een volledig nieuw cromemoly frame gebouwd en momenteel bouwen we de motor samen.

Wat brengt 2018?

De plannen voor 2018 zijn simpel. We willen de nieuwe motor leren kennen en testen. Daarnaast willen samen met wat hulp het interne blok leren ontdekken en het maximale uit het standaard blok halen. We rijden komend seizoen wederom een aantal keer in het European TopGas kampioenschap, daarnaast zijn we momenteel nog aan het bekijken om ook het Franse kampioenschap te rijden, er zijn nog wat vraagtekens ivm licenties aldaar. ” “We willen ons vooral focussen op de nieuwe motor en het team er vertrouwd mee maken.Al verder kijkend naar 2019 denken we er nu reeds over een turbo te plaatsen maar dat is nog toekomst gericht. We hopen de tijden gereden met de Sportster wat scherper te stellen maar dan zonder het blok pijn te doen en uiteraard zonder grote breuk. Kortom met deze setup moeten we nog enkele jaren progressie kunnen maken en ziet de toekomst en momenteel veel belovend uit.(foto’s: Lucky Dice dragracing)

 

 

 

Het frame is een cromemolybedeen eigenbouw frame.
In de winter 2015-2016 werd het verouderde frame vervangen door deze eigenbouw Cromemoly exemplaar.”

 

 

 

 

Het frame met de carbon afwerking.
“De motor een standaard 1125R Buell,. De eindoverbrenging is een 530 ketting in plaats van een riem.”

 

 

 

 

 

“De ECM zal vervangen worden door een vrij programmeerbare van IDS. De basis mapping van de ECM zal dus gebeuren door NCCR in zweden en de eerste testruns op hun track begin mei, het weekend daarna aansluitend op de terug weg naar belgie nog een weekend op de strip van Malmö zweden testen.”

 

 

 

 

 

“De koppeling wordt vervangen door een eigenbouw slider/lockup exemplaar.”

 

 

 

 

 

 

De airshifter