De meest iconische ‘mini-bike’ van Honda is compleet vernieuwd. Een hedendaagse motor met uiterlijke kenmerken die een duidelijke knipoog geven aan het origineel. De nieuwe 2018 Honda Monkey heeft een moderne, hoge kwaliteit uitrusting waaronder USD voorvorken, dubbele achtervering, LCD dashboard, op IMU gebaseerde ABS en volledige LED verlichting. 

De Honda Monkey is mogelijk de meest gekende iconische motor uit de jaren ’70, maar werd voor het eerst geïntroduceerd in 1961. De Honda Monkey is oorspronkelijk ontwikkeld als een 49cc kinderattractie in het Tama Tech pretpark in Tokyo. Daar bleek de motor echter zo populair dat er ook een straatversie van gemaakt werd; met een unieke chromen tank, opvouwbaar stuur en stevig gemonteerde 5-inch wielen. Deze versie werd vanaf 1963 geëxporteerd naar Amerika en Europa.

Zijn populariteit heeft de Honda Monkey te danken aan het ‘schattige’ en onmiddellijk geliefde design, de kleine afmetingen en het superlichte gewicht. Alles samen was het een enorm fun-bike. Met zijn stevige brede banden, mini ‘ape hanger’ stuur, kleine tank en grote zachte zadel heeft de Monkey een uniek en zeer herkenbaar, tijdloos uiterlijk.

Met eerbetoon aan origineel

Het enorme Europese succes van de moderne, scherp gelijnde MSX125 geeft duidelijk de behoefte aan een funky, ‘pocket-size’, fun stadsmotor aan. Het werd dus tijd voor Honda dat de Monkey naam terugkeerde. Maar compleet nieuw ontworpen en klaar voor een nieuw leven in de 21ste eeuw. Uiteraard wel met de klassieke en herkenbare Monkey styling. Zo is de glimmende 5,6 liter tank (met historische 3D oude Honda ‘Wing’ logo) in dezelfde kleur afgewerkt als het frame, swingarm en achtervering. De chromen onderdelen zijn een eerbetoon aan het origineel. Wel is de moderne technologie toegevoegd aan deze reïncarnatie van de klassieke Monkey look: een volledig digitaal LCD dashboard, verlichting in LED en de sleutel met een ‘antwoord’ functie; de lichten beginnen te knipperen wanneer je op de knop drukt. Zo is de Monkey, zelfs in een volle parkeergarage, altijd makkelijk terug te vinden.

Het motorblok van de Monkey is zo dicht mogelijk bij het origineel gebleven; een simpele maar robuuste 125cc mono-cilinder die getuned is op makkelijk en plezierig stadsgebruik. Het luchtgekoelde benzine injectie blok met een boring x slag van 52,4 x 57,9 en een compressieverhouding van 9,3:1 heeft een topvermogen van 9,4pk (6,9kW) bij 7.000 tpm en een maximaal koppel van 11Nm bij 5.250 tpm. Deze 4-versnellingsbak heeft een verbruik van 1 op 67 km / 1,5 liter per 100 km.

Drie smaken

De 2018 Monkey zal beschikbaar zijn in drie kleuren: Banana Yellow/Ross White, Pearl Nebula Red/Ross White en Pearl Shining Black/Ross White. Hij is vanaf augustus 2018  bij de Honda dealers verkrijgbaar, voor een introductieprijs van € 4.099,- (incl.BTW, exclusief Honda Quality Delivery).

 

(persbericht/ed.wb)