Jorge Martin en de Del Conca Gresini machine waren aanwezig op de Red Bull Ring. Vijf dagen nadat hij van de operatietafel kwam werd de Spanjaard fit verklaard voor de race in Oostenrijk. Terwijl hij probeerde zijn kampioenschap 2018 te redden was er voor zijn uitdagers Marco Bezzecchi en Philipp Öttl al het nieuws dat zij in 2019 zullen uitkomen in de Moto2 met het nieuw gevormde Tech 3 Red Bull KTM Moto2 team.
“Ik denk dat het me wel zal lukken”, zei Martin voor aanvang van het weekend. Maar algauw moest hij vaststellen dat om een motorfiets te rijden op wk-niveau, je volledig fit diende te zijn. Zeker dan nog als de omstandigheden, zoals op de Red Bull ring, moeilijk worden. Jaume Masia (Bester Capital Dubai) leidde de eerste vrije training op vrijdag voor puntenleider Marco Bezzecchi (Redox PrustelGP), uiteindelijk slechts 0.081 seconden achter de besttijd van 1:37.218, terwijl Lorenzo Dalla Porta (Leopard Racing) als derde aantikte. De tweede sessie werd een verregende sessie, met geen hoop op verbetering van de tijden en een resem valpartijen. Enkel John McPhee (CIP – Green Power), kon van het kleine interval zonder regen gebruik maken om een 1:37.329 te zetten, meteen de besttijd in FP2. Het leverde hem nog de 5de tijd op in de gecombineerde tabel.
Jorge Martin haalde een 23ste tijd in FP1 (1’38.744), een 24ste in de natte FP2 (1’38.699), en sloeg de verregende derde training op zaterdagochtend (met een besttijd van Bezzecchi in 1:43) zelf helemaal over. Maar Martin concentreerde zich op de kwalificatietraining van de zaterdagmiddag. Die begon op een natte baan maar toen de zon uitkwam begonnen de lijnen snel op te drogen. Het punt waarop de slicks konden gemonteerd worden kwam steeds dichterbij en het werd duidelijk dat de beslissing over de startvolgorde in de allerlaatste seconden zou vallen.
Marco Bezzecchi (Redox PruestelGP KTM ) deed er zijn voordeel mee in de slotseconden met een besttijd van 1’38.617, en hij bleef daarmee voor aan een Jorge Martin ( Del Conca Gresini  Honda), die zelfs met een gebroken arm rondenlang kon wedijveren voor de pole. Hij strandde tenslotte als tweede met een 1’38.695. Een wonderbaarlijke heropstanding voor de Spanjaard die hem het respect van zijn collega’s bracht! De eerste rij werd volgemaakt door Albert Arenas (Angel Nieto Team KTM) met 1’39.255, terwijl Canet (Estrella Galicia 0,0 Honda) als vierde eindigde. Ver weg staan Oettl (8ste), Bastiannini (9de) en Di Giannantonio (16de), toch namen die zouden moeten meedoen voor belangrijke kampioenschapspunten…
(foto: motogp.com)