Na een succesvolle editie van de ‘6 heures moto Spa-Francorchamps’ is het tijd om de eindbalans op te maken in de verschillende categorieën.

Het werd een lange strijd tussen de rijders in de Trophy klasse en de 1000 Inter klasse om uit te maken wie het meeste afstand zou afleggen tijdens deze uithoudingsrace. Uiteindelijk eindigden de beste motoren in beide categorieën in dezelfde ronde maar kwam het Mototech EWC team op de Yamaha R1 n°161 als eerste over de finish. Het Vigenon team n°25 met als rijders Bram Lambrechts en Wim Van Den Broeck moesten nipt de duimen leggen om de scratch te winnen maar haalden een verdiende zege binnen in de Inter 1000.
Derde algemeen werden de gedoodverfde favorieten van het Viltaïs Experiences team 333 met onder andere onze Belg Vincent Lonbois aan het stuur. Ook al een team die uitkomt met een ultrasnelle R1 in het EWC en deze motor maakte de verwachtingen ook waar in de trainingen door de snelste wedstrijdronde te rijden in 2’27’’160. Zeker een team om in de gaten te houden bij de komende Bol d’Or!

Inter 1000
In de Inter 1000 werd het Britse Seton Tuning tweede (Phil Seton – Jess Trailer) na een verdienstelijke race. Ook dit team heeft ambities in het EWC en droomt van een deelname aan de 8u van Suzuka. De teameigenaar geeft aan dat hij enkel deelneemt aan evenementen met een goede organisatie en op een mooi circuit. Dit kan alleen maar voor een positieve en internationale buitenlandse uitstraling zorgen voor de 6 Uren in de toekomst.
Het n°189 van Aprilia Turnhout (Sander Claessen – Kenny Meersman) kon uiteindelijk met de derde podiumplaats aan de haal gaan in de Inter 1000 voor de Dunlop RR Motorsports n°88 (Nelson Rolfes – Allard Kerkhoven). Plaats 5 ging naar het Alteco- 3D Drawing team (Gian Mertens – Wim Van Den Bossche – Pascal David).
Eén van de snellere teams, Ducati Luxembourg n°10 met oudgedienden Stéphane Mertens – Marc Fissette – Didier Jadoul, werden pas 6de nadat in de beginfase Marc Fissette al duwend zijn Ducati naar de pits moest brengen met benzinepech. Vermoedelijk een misrekening door de safety-car procedure in het begin van de race en zijn ‘jeugdig’ enthousiasme…

1000 Junior
Bij de 1000 Junior was er een spannende strijd tussen zes teams om de podiumplaatsen.
Het Trax racing team n°666 (Dennis Vermoesen – Niels Hattas – Kenny Tournel) haalde het hier, gevolgd door het n°64 Paca-Rapidmoto-Racing (Carl Cheret – Patrice Paulis) en MAK Racing team met n°69 ( Jeremy Ulens – Olivier Lefevre). Met een verschil van maar één seconde werd Phenix Racing team n°11 (Fabian Francois – Jean-Paul Plumier – Olivier Poire).

Inter 600
Bij de Inter 600 waren de krachtsverhoudingen duidelijker, met een afgetekende zege voor het DDB Racing-RPM84 team met als rijders Loris Cresson met ploegmaat Tom Kohnen. Het n°97 EDGE RST Racing (Laurence Edgeley -Luke Verwey -Kade Verwey) eindigde als tweede op drie ronden. Meteen ook hun voorsprong op de derde in de uitslag, het n°5 Polpettes Team (Thomas Houbert – Jérôme Morelli – Anthony Verona).

600 Junior
De 600 Junior werd gewonnen door n°22  het Apple RT-JS Products-Motomode team (Arnaud Bojmstruk – Arnaud Mulders) met een ronde voorsprong op het n°41 van het Jamoto Racing team (Jimmy Ovaere – Cédric Dejeux – Jimmy Lafineur) en drie ronden voorsprong op het n°36 van het VDB-JL-J-Racing team (Jean-Luc Vanden Broeck- Jerry Dupont – Alexis Surjus).

En nu uitkijken naar het begin van het nieuwe EWC seizoen 2018-2019 volgende maand met de legendarische Bol d’Or in Le Castellet.

(tekst & foto’s: Yves Anssens)